Souhlas s místem podnikání: Kompletní návod pro začínající podnikatele

Souhlas S Místem Podnikání Vzor

Základní náležitosti souhlasu s místem podnikání

Souhlas s umístěním místa podnikání je důležitý právní dokument, který musí obsahovat několik zásadních náležitostí, aby byl platný a použitelný pro účely zápisu do obchodního rejstříku nebo živnostenského úřadu. Vlastník nemovitosti musí v dokumentu jasně a jednoznačně vyjádřit svůj souhlas s tím, že podnikatel může využívat danou nemovitost jako své místo podnikání. V dokumentu je nezbytné přesně identifikovat vlastníka nemovitosti, a to uvedením jeho jména, příjmení, data narození a trvalého bydliště v případě fyzické osoby, nebo názvu společnosti, identifikačního čísla a sídla v případě právnické osoby.

Další klíčovou součástí souhlasu je detailní specifikace nemovitosti, kde bude místo podnikání umístěno. Je nutné uvést přesnou adresu včetně čísla popisného nebo evidenčního, případně čísla bytové jednotky. Doporučuje se také doplnit údaje z katastru nemovitostí, jako je číslo listu vlastnictví, katastrální území a parcelní číslo. Tyto informace pomohou předejít případným nejasnostem a sporům v budoucnosti.

Souhlas musí obsahovat také přesnou identifikaci podnikatele, kterému je udělován. U fyzické osoby se uvádí jméno, příjmení, datum narození a trvalé bydliště, u právnické osoby název, identifikační číslo a sídlo. Je vhodné specifikovat i předmět podnikání, pro který je souhlas udělován, ačkoliv to není povinnou náležitostí.

Důležitým aspektem je časové vymezení souhlasu. Doporučuje se jasně stanovit, zda je souhlas udělen na dobu určitou nebo neurčitou. V případě doby určité je nutné uvést přesné datum začátku a konce platnosti souhlasu. Pokud je souhlas udělován na dobu neurčitou, je vhodné specifikovat podmínky jeho případného ukončení.

Formální stránka dokumentu vyžaduje datum vystavení souhlasu a úředně ověřený podpis vlastníka nemovitosti. Úřední ověření podpisu je nezbytné pro použití dokumentu při jednání s úřady. V případě, že nemovitost vlastní více osob, je potřeba získat souhlas od všech spoluvlastníků, přičemž každý z nich musí mít svůj podpis úředně ověřen.

V dokumentu je také vhodné upravit další práva a povinnosti stran, například způsob užívání společných prostor, odpovědnost za škody nebo podmínky pro případné stavební úpravy. Doporučuje se také zahrnout ustanovení o tom, zda může podnikatel přenechat prostory k užívání třetí osobě, případně za jakých podmínek. Tyto dodatečné náležitosti sice nejsou povinné, ale mohou předejít budoucím nedorozuměním a sporům mezi vlastníkem nemovitosti a podnikatelem.

Identifikační údaje vlastníka nemovitosti

Níže uvedený vlastník nemovitosti, pan/paní [jméno a příjmení vlastníka], narozený/á dne [datum narození], trvale bytem [úplná adresa trvalého bydliště], jako výlučný vlastník nemovitosti zapsané na listu vlastnictví č. [číslo] v katastru nemovitostí vedeném Katastrálním úřadem pro [název kraje], Katastrální pracoviště [město], pro katastrální území [název katastrálního území], obec [název obce], na adrese [přesná adresa nemovitosti včetně čísla popisného nebo evidenčního], tímto poskytuje následující identifikační údaje pro účely udělení souhlasu s umístěním sídla společnosti či místa podnikání.

Vlastník nemovitosti dále uvádí, že je oprávněn s předmětnou nemovitostí nakládat v plném rozsahu, přičemž toto právo není nikterak omezeno, ať už zástavním právem, věcným břemenem či jiným právním omezením, které by bránilo udělení souhlasu s umístěním sídla či místa podnikání. Pro účely jednoznačné identifikace vlastníka nemovitosti se dále uvádí číslo občanského průkazu [číslo OP], případně jiného dokladu totožnosti, kterým vlastník prokázal svou totožnost.

V případě, že je nemovitost ve společném jmění manželů nebo podílovém spoluvlastnictví, je nezbytné uvést identifikační údaje všech spoluvlastníků. Každý ze spoluvlastníků musí být identifikován obdobným způsobem, včetně uvedení velikosti jejich spoluvlastnického podílu vyjádřeného zlomkem či procentuálně dle aktuálního výpisu z katastru nemovitostí.

Pro úplnost identifikačních údajů vlastník nemovitosti potvrzuje, že je plně způsobilý k právním úkonům a není si vědom žádných právních překážek, které by mu bránily v udělení souhlasu s umístěním sídla či místa podnikání v předmětné nemovitosti. Zároveň prohlašuje, že veškeré uvedené údaje jsou pravdivé a úplné, přičemž si je vědom případných právních následků uvedení nepravdivých údajů.

V případě jakýchkoliv změn v uvedených identifikačních údajích se vlastník nemovitosti zavazuje bezodkladně informovat subjekt, kterému byl souhlas s umístěním sídla či místa podnikání udělen. Toto se týká zejména změny vlastnických práv k nemovitosti, změny trvalého bydliště vlastníka nebo jiných skutečností, které by mohly mít vliv na platnost uděleného souhlasu.

Pro případnou další komunikaci a ověření uvedených údajů vlastník nemovitosti uvádí své kontaktní údaje, především telefonní číslo a e-mailovou adresu, na kterých je k zastižení v běžných pracovních hodinách. Tyto kontaktní údaje slouží výhradně pro účely související s udělením souhlasu s umístěním sídla či místa podnikání a nebudou bez výslovného souhlasu vlastníka poskytnuty třetím osobám.

souhlas s místem podnikání vzor

Identifikační údaje podnikatele

Při vyplňování identifikačních údajů podnikatele v rámci souhlasu s místem podnikání je nezbytné uvést veškeré relevantní informace s maximální přesností. Identifikační údaje podnikatele musí obsahovat jméno a příjmení, případně obchodní firmu, pokud je podnikatel zapsán v obchodním rejstříku. Datum narození podnikatele je klíčovým údajem, který slouží k jednoznačné identifikaci osoby, stejně jako rodné číslo, pokud bylo přiděleno. V případě, že se jedná o zahraniční osobu, je nutné uvést obdobný jedinečný identifikátor používaný v zemi původu.

Nedílnou součástí identifikačních údajů je také státní občanství podnikatele, které může mít vliv na další náležitosti spojené s podnikatelskou činností. Trvalé bydliště podnikatele musí být uvedeno v plném rozsahu, včetně ulice, čísla popisného, města a PSČ. V případě, že podnikatel pochází ze zahraničí, je třeba uvést také stát trvalého pobytu.

Pro účely souhlasu s místem podnikání je rovněž zásadní specifikace předmětu podnikání, který musí být v souladu s živnostenským oprávněním nebo jiným oprávněním k podnikatelské činnosti. Tento údaj by měl přesně odpovídat záznamu v živnostenském rejstříku nebo v jiné oficiální evidenci podnikatelských subjektů.

V případě, že podnikatel již vlastní identifikační číslo osoby (IČO), je nutné jej v dokumentu uvést. Pokud se jedná o nově vznikající podnikání, bude IČO přiděleno příslušným úřadem po splnění všech náležitostí. Důležitou součástí identifikačních údajů je také kontaktní telefon a emailová adresa, které slouží pro komunikaci s úřady a obchodními partnery.

V dokumentu souhlasu s místem podnikání je třeba věnovat zvláštní pozornost přesnému uvedení adresy místa podnikání, která se může lišit od trvalého bydliště podnikatele. Tato adresa musí být uvedena s maximální přesností, včetně všech detailů jako je číslo popisné i orientační, poschodí či číslo jednotky, pokud se jedná o větší budovu.

Při vyplňování identifikačních údajů je nutné dbát na aktuálnost všech uvedených informací. Jakékoliv změny v těchto údajích je podnikatel povinen bez zbytečného odkladu oznámit příslušným úřadům. Nesprávné nebo neaktuální údaje mohou způsobit komplikace při jednání s úřady nebo obchodními partnery a mohou vést k právním důsledkům. V případě změny kteréhokoliv z uvedených údajů je nutné vyhotovit nový souhlas s místem podnikání, který bude obsahovat aktualizované informace.

Přesná adresa místa podnikání

V rámci dokumentu souhlasu s místem podnikání je naprosto zásadní uvést přesnou a kompletní adresu místa podnikání. Tato adresa musí být uvedena v naprostém souladu s údaji v katastru nemovitostí a dalších oficiálních dokumentech. Při vyplňování adresy je nutné dbát na správné uvedení všech náležitostí - tedy ulice, číslo popisné, případně číslo orientační, město či obec a PSČ. V případě, že se jedná o nemovitost bez čísla popisného, je nezbytné uvést parcelní číslo pozemku a katastrální území, ve kterém se nemovitost nachází. Jakákoliv nepřesnost či chyba v adrese může způsobit komplikace při jednání s úřady či při zápisu do živnostenského rejstříku.

Parametr souhlasu Požadavky
Forma dokumentu Písemná
Povinné náležitosti Identifikace vlastníka, adresa nemovitosti, účel využití
Ověření podpisu Úředně ověřený podpis vlastníka
Platnost souhlasu Na dobu určitou nebo neurčitou
Přílohy Výpis z katastru nemovitostí
Počet vyhotovení Minimálně 2 (pro vlastníka a podnikatele)

Vlastník nemovitosti musí v souhlasu jasně specifikovat konkrétní prostory, které budou k podnikání využívány. Může se jednat například o celou nemovitost, konkrétní bytovou jednotku, kancelář či pouze část objektu. V případě bytového domu je nutné uvést číslo bytu nebo přesné umístění prostor v rámci budovy. Souhlas s místem podnikání by měl obsahovat také informaci o tom, zda se jedná o prostory v přízemí, prvním patře či jiném podlaží budovy.

Důležitým aspektem je také uvedení způsobu využití prostor, které musí být v souladu s kolaudačním rozhodnutím a územním plánem dané lokality. Pokud se jedná například o nebytové prostory, mělo by být jasně uvedeno, že jsou určeny k podnikatelské činnosti. V případě bytových prostor je třeba ověřit, zda místní vyhlášky a předpisy umožňují jejich využití k podnikání.

Pro správné fungování podnikání je také vhodné v dokumentu specifikovat přístupové cesty k místu podnikání, případně možnosti parkování či skladování materiálu. Tyto informace mohou být klíčové zejména při kontrolách ze strany úřadů nebo při řešení případných sporů s ostatními obyvateli nemovitosti. V některých případech může být užitečné uvést i další identifikační údaje, jako je například číslo listu vlastnictví nebo identifikační číslo nemovitosti.

Při změně jakýchkoliv údajů týkajících se adresy místa podnikání je nezbytné vyhotovit nový souhlas s místem podnikání. To platí i v případě, kdy dochází pouze k formální změně, například přečíslování ulic nebo změně názvu obce. Aktuálnost a přesnost údajů je klíčová pro bezproblémové fungování podnikání a komunikaci se státními institucemi. Vlastník nemovitosti by měl být o všech změnách včas informován a měl by být připraven poskytnout aktualizovaný souhlas s místem podnikání.

souhlas s místem podnikání vzor

Úspěch v podnikání začíná správným místem, kde můžete růst a prosperovat. Vyberte si místo, které vám dá křídla a otevře dveře k novým příležitostem.

Květoslav Novotný

Účel využití prostoru pro podnikání

Prostor, který je předmětem tohoto souhlasu s umístěním sídla či místa podnikání, bude využíván výhradně v souladu s platnou legislativou České republiky a v rozsahu oprávnění vyplývajících z příslušných živnostenských či jiných podnikatelských oprávnění. Nájemce se zavazuje využívat prostory pouze k účelům souvisejícím s předmětem podnikání, který je zapsán v příslušném veřejném rejstříku nebo živnostenském rejstříku.

V rámci využívání prostor pro podnikatelskou činnost se předpokládá zejména administrativní činnost, komunikace s obchodními partnery, vedení účetnictví a další běžné kancelářské činnosti související s chodem společnosti. Prostory mohou být využívány také jako kontaktní místo pro doručování korespondence a úřední komunikace. Je výslovně stanoveno, že v prostorách nebude docházet k výrobní činnosti, skladování zboží či materiálu, ani k pravidelným osobním schůzkám s klienty či zaměstnanci.

Pronajímatel bere na vědomí, že adresa prostor bude uvedena jako oficiální sídlo či místo podnikání nájemce ve všech veřejných rejstřících a úředních dokumentech. Tato skutečnost zahrnuje také možnost umístění poštovní schránky či informační tabulky s označením firmy v souladu s domovním řádem a příslušnými předpisy. Nájemce se zavazuje, že nebude v prostorách provozovat činnosti, které by byly v rozporu s dobrými mravy, veřejným pořádkem nebo by nadměrně zatěžovaly ostatní uživatele nemovitosti.

V případě změny předmětu podnikání nebo rozšíření podnikatelských aktivit je nájemce povinen předem informovat pronajímatele a získat jeho písemný souhlas. Pronajímatel má právo odmítnout takové změny, pokud by mohly negativně ovlivnit nemovitost nebo její ostatní uživatele. Využívání prostor musí být v souladu s kolaudačním rozhodnutím a územním plánem dané lokality.

Případné stavební úpravy či instalace speciálního vybavení jsou možné pouze s předchozím písemným souhlasem pronajímatele. Nájemce se zavazuje dodržovat veškeré bezpečnostní, protipožární a hygienické předpisy vztahující se k využívání prostor. V případě ukončení nájemního vztahu je nájemce povinen zajistit změnu sídla či místa podnikání v příslušných rejstřících a dokumentech nejpozději do 30 dnů od ukončení nájmu.

Pronajímatel má právo kontrolovat způsob využívání prostor a dodržování sjednaných podmínek. V případě zjištění porušení účelu využití prostor má pronajímatel právo od smlouvy odstoupit s okamžitou platností. Nájemce odpovídá za veškeré škody způsobené nevhodným využíváním prostor nebo porušením sjednaných podmínek.

Doba platnosti souhlasu vlastníka

Souhlas vlastníka nemovitosti s umístěním sídla či místa podnikání by měl vždy obsahovat jasně stanovenou dobu platnosti. Nejčastěji se v praxi setkáváme s udělením souhlasu na dobu neurčitou, což je pro podnikatele nejvýhodnější varianta, jelikož není nutné souhlas pravidelně obnovovat. Vlastník nemovitosti má však právo stanovit časové omezení platnosti souhlasu, například na jeden rok, dva roky nebo jiný časový úsek dle vzájemné dohody.

V případě, že je souhlas udělen na dobu určitou, je nezbytné před vypršením stanovené lhůty zajistit jeho prodloužení nebo vystavení nového souhlasu. Pokud by došlo k vypršení platnosti souhlasu bez jeho obnovení, mohlo by to způsobit komplikace v podobě nutnosti změny sídla či místa podnikání, což představuje administrativní zátěž spojenou s oznámením změny příslušným úřadům a institucím.

Vlastník nemovitosti může také do souhlasu zakomponovat podmínky pro jeho předčasné ukončení. Mezi běžné důvody pro ukončení platnosti souhlasu patří například prodej nemovitosti, změna vlastníka, porušení dohodnutých podmínek ze strany podnikatele nebo ukončení nájemního vztahu. Je proto důležité věnovat pozornost všem podmínkám uvedeným v dokumentu a případně si vyjasnit sporné body před jeho podpisem.

Pro maximální právní jistotu obou stran je vhodné v souhlasu přesně specifikovat mechanismus jeho případného ukončení, včetně výpovědní doby a způsobu doručení výpovědi. Doporučuje se stanovit přiměřenou výpovědní dobu, která poskytne podnikateli dostatečný časový prostor pro zajištění nového sídla či místa podnikání. Běžná výpovědní doba se pohybuje v rozmezí jednoho až tří měsíců.

V dokumentu by mělo být také jasně uvedeno, zda je souhlas vázán na konkrétní osobu podnikatele nebo zda je převoditelný na jiný subjekt. Toto je důležité zejména v případech, kdy dochází k transformaci podnikání, například při přechodu z fyzické osoby na právnickou osobu nebo při prodeji společnosti. Vlastník nemovitosti má právo omezit využití souhlasu pouze na konkrétní podnikatelský subjekt a vyloučit možnost jeho převodu na třetí osoby.

souhlas s místem podnikání vzor

Při vystavování souhlasu je také vhodné pamatovat na situace, kdy dojde ke změně vlastníka nemovitosti. Nový vlastník není vázán souhlasem předchozího vlastníka, pokud se k tomu výslovně nezaváže. Proto je v zájmu podnikatele zajistit si v případě změny vlastníka nemovitosti nový souhlas co nejdříve, aby předešel případným komplikacím.

Podpisy a ověření listin

Pro platnost souhlasu s umístěním místa podnikání je naprosto zásadní správné ověření podpisů všech zúčastněných stran. Vlastnoruční podpis vlastníka nemovitosti musí být úředně ověřen, což lze provést několika způsoby. Nejběžnější formou je návštěva notáře, který provede tzv. legalizaci podpisu. Alternativně lze využít služeb Czech POINTu na poště či obecním úřadě, kde také provedou úřední ověření podpisu. Vlastník nemovitosti se musí dostavit osobně a předložit platný průkaz totožnosti.

V případě, že nemovitost vlastní více osob, je nezbytné získat úředně ověřené podpisy všech spoluvlastníků. Pokud je vlastníkem právnická osoba, musí souhlas podepsat statutární orgán nebo jiná oprávněná osoba jednající za společnost. I v tomto případě je vyžadováno úřední ověření podpisu.

Podnikatel, který bude v nemovitosti provozovat svou činnost, nemusí mít svůj podpis úředně ověřen. Jeho podpis na dokumentu však musí být vlastnoruční a nezaměnitelný. Doporučuje se použít stejný podpisový vzor, jaký je uveden v občanském průkazu nebo jiném oficiálním dokumentu.

Při ověřování podpisů je třeba počítat s určitými náklady. Poplatek za úřední ověření podpisu se pohybuje okolo 30-40 Kč za jeden podpis. U notáře může být částka vyšší, zpravidla kolem 100 Kč za jeden podpis. Je důležité si nechat vystavit dostatečný počet ověřených kopií souhlasu, protože je budete potřebovat pro různé úřady a instituce.

Dokument musí obsahovat také datum podpisu, které by mělo předcházet dni, kdy bude souhlas použit pro úřední účely. Doporučuje se ponechat si jednu ověřenou kopii pro vlastní archivaci. V případě společného vlastnictví nemovitosti manželi postačí podpis pouze jednoho z nich, pokud druhý manžel vysloví svůj souhlas.

Platnost úředně ověřeného souhlasu s umístěním místa podnikání není časově omezena, pokud není v dokumentu stanoveno jinak. Přesto se doporučuje v případě dlouhodobého využívání pravidelně aktualizovat tento souhlas, zejména pokud dojde ke změně vlastníka nemovitosti nebo jiným relevantním změnám.

V případě elektronického podání je možné dokument naskenovat a připojit jako přílohu, ale originál s úředně ověřeným podpisem musí být vždy k dispozici pro případnou kontrolu. Některé úřady mohou vyžadovat předložení originálu dokumentu, proto je vhodné mít jej vždy připravený. Při změně vlastníka nemovitosti je nutné zajistit nový souhlas s úředně ověřeným podpisem nového majitele.

Přílohy k souhlasu s místem podnikání

K souhlasu s místem podnikání je nezbytné přiložit několik důležitých dokumentů, které společně tvoří kompletní soubor podkladů pro úřední jednání. Základním dokumentem je výpis z katastru nemovitostí, který nesmí být starší než tři měsíce a musí jednoznačně prokazovat vlastnické vztahy k nemovitosti. V případě, že žadatel není přímým vlastníkem nemovitosti, je nutné doložit také písemný souhlas vlastníka s úředně ověřeným podpisem. Tento souhlas musí obsahovat přesnou specifikaci prostor, které budou k podnikání využívány, včetně jejich výměry a účelu využití.

Další nezbytnou přílohou je dokumentace prokazující způsobilost prostor k zamýšlenému podnikání. Jedná se zejména o kolaudační rozhodnutí nebo kolaudační souhlas, který potvrzuje, že prostory splňují technické a bezpečnostní požadavky pro daný typ podnikatelské činnosti. V některých případech může být vyžadován také posudek hygienické stanice nebo hasičského záchranného sboru, zejména pokud se jedná o prostory určené pro stravovací služby, výrobu nebo skladování.

V případě bytových prostor je třeba doložit také doklad o tom, že daná jednotka může být využívána k podnikatelské činnosti. To může zahrnovat například prohlášení vlastníka bytové jednotky nebo souhlas společenství vlastníků jednotek, pokud je podnikatelská činnost v rozporu se stanovami společenství. Důležitou součástí příloh je také fotodokumentace prostor, která by měla zachycovat jejich současný stav a vybavení.

Pokud je místo podnikání umístěno v pronajatých prostorách, je nezbytné přiložit nájemní smlouvu s výslovným souhlasem k provozování podnikatelské činnosti. Smlouva musí být platná a musí obsahovat všechny náležitosti včetně přesné identifikace pronajímaných prostor a specifikace účelu nájmu. V případě podnájmu je nutné doložit také souhlas vlastníka nemovitosti s podnájmem.

Pro některé typy podnikání mohou být vyžadovány další specifické přílohy, jako například projektová dokumentace, stavební povolení nebo vyjádření dotčených orgánů státní správy. Je důležité si předem ověřit všechny požadavky související s konkrétním typem podnikatelské činnosti a lokalitou, kde má být provozována. Všechny dokumenty musí být předloženy v originále nebo jako úředně ověřené kopie, přičemž cizojazyčné dokumenty musí být opatřeny úředním překladem do českého jazyka.

souhlas s místem podnikání vzor

V neposlední řadě je vhodné připojit také situační plánek nebo mapku s vyznačením přesné lokace místa podnikání, zejména pokud se jedná o větší objekt s více jednotkami nebo areál. Tento dokument může významně usnadnit identifikaci prostor při případné kontrole ze strany úřadů.

Povinné údaje pro živnostenský úřad

Pro účely živnostenského úřadu je při vyřizování souhlasu s místem podnikání nezbytné uvést několik zásadních údajů, bez kterých by dokument nebyl platný. Vlastník nemovitosti musí v dokumentu jasně vyjádřit svůj souhlas s umístěním sídla podnikání na konkrétní adrese. V textu souhlasu je nutné přesně specifikovat adresu nemovitosti, včetně čísla popisného nebo evidenčního, případně čísla bytové jednotky, obce a PSČ. Tato adresa musí být totožná s údaji v katastru nemovitostí.

Dokument musí obsahovat kompletní identifikační údaje vlastníka nemovitosti, tedy jméno a příjmení, datum narození, trvalé bydliště, a pokud se jedná o právnickou osobu, tak její název, IČO a sídlo. Stejně tak je nezbytné uvést úplné údaje o podnikateli, kterému je souhlas udělován - jeho jméno a příjmení, datum narození, případně IČO, pokud již bylo přiděleno.

V případě, že nemovitost vlastní více osob, je nutné získat souhlas od všech spoluvlastníků. Každý spoluvlastník musí být v dokumentu řádně identifikován a musí připojit svůj vlastnoruční podpis. Pokud je vlastníkem právnická osoba, musí být souhlas podepsán osobou oprávněnou za ni jednat, přičemž je vhodné uvést i její funkci v dané společnosti.

Důležitou součástí dokumentu je také časové vymezení platnosti souhlasu. Je možné udělit souhlas na dobu určitou nebo neurčitou, přičemž tato informace musí být v dokumentu jasně uvedena. Doporučuje se také specifikovat podmínky případného ukončení souhlasu, například výpovědní lhůtu nebo okolnosti, za kterých může být souhlas vypovězen.

Pro živnostenský úřad je rovněž podstatné, aby byl dokument řádně datován a obsahoval místo jeho vyhotovení. Podpisy všech zúčastněných stran musí být úředně ověřeny, pokud to živnostenský úřad vyžaduje. V některých případech může být vyžadováno i předložení výpisu z katastru nemovitostí ne staršího než tři měsíce pro ověření vlastnických vztahů.

V dokumentu je vhodné také uvést účel využití prostor, tedy že budou sloužit jako sídlo podnikání. Pokud se jedná o bytovou jednotku, je nutné specifikovat, zda vlastník souhlasí s umístěním sídla v bytě a zda toto užívání není v rozporu s účelem užívání stavby. V případě pronajatých prostor je často vyžadován i souhlas pronajímatele s dalším využitím nemovitosti pro podnikatelské účely, pokud toto není již upraveno v nájemní smlouvě.

Způsob ukončení souhlasu s místem podnikání

Souhlas s umístěním sídla či místa podnikání lze ukončit několika způsoby, přičemž každý z nich má své specifické náležitosti a důsledky. Nejčastějším způsobem je písemná výpověď souhlasu, kterou vlastník nemovitosti doručí podnikateli. Výpověď by měla obsahovat jasné vyjádření vůle ukončit souhlas, identifikační údaje obou stran a přesnou adresu dotčené nemovitosti. Je vhodné stanovit výpovědní lhůtu, během které má podnikatel možnost zajistit si nové sídlo či místo podnikání.

V případě, že není výpovědní lhůta smluvně upravena, doporučuje se poskytnout přiměřenou dobu, obvykle dva až tři měsíce, aby podnikatel mohl řádně změnit své sídlo a splnit všechny zákonné povinnosti související s přemístěním. Vlastník nemovitosti může souhlas vypovědět i bez udání důvodu, nicméně je vhodné důvody uvést, zejména pokud dochází k porušování podmínek ze strany podnikatele.

Další možností ukončení souhlasu je vzájemná dohoda obou stran. Tento způsob je nejméně konfliktní a umožňuje oběma stranám dohodnout se na podmínkách ukončení, včetně termínu vyklizení prostor či případného finančního vyrovnání. Dohoda by měla být uzavřena písemně a podepsána oběma stranami.

V případě úmrtí vlastníka nemovitosti přechází práva a povinnosti na jeho právní nástupce. Ti mohou souhlas ponechat v platnosti nebo jej vypovědět. Obdobně při prodeji nemovitosti může nový vlastník přehodnotit existující souhlasy s umístěním sídla či místa podnikání. Je však nutné respektovat případné smluvní závazky předchozího vlastníka.

Automatické ukončení souhlasu nastává v případě zániku předmětu souhlasu, například při demolici budovy nebo změně charakteru nemovitosti. V takovém případě je vlastník povinen o této skutečnosti podnikatele včas informovat. Podnikatel pak musí neprodleně zajistit změnu sídla či místa podnikání.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat situacím, kdy je souhlas součástí nájemní smlouvy. V takovém případě se ukončení souhlasu řídí především ustanoveními o ukončení nájmu. Je důležité si uvědomit, že ukončení nájemní smlouvy automaticky znamená i zánik souhlasu s umístěním sídla či místa podnikání.

souhlas s místem podnikání vzor

Po ukončení souhlasu má podnikatel povinnost provést změnu zápisu v obchodním rejstříku nebo živnostenském rejstříku. Nesplnění této povinnosti může vést k sankčním postihům ze strany příslušných úřadů. Vlastník nemovitosti může po ukončení souhlasu požádat příslušné orgány o výmaz sídla či místa podnikání z rejstříků, pokud tak neučiní sám podnikatel. Tento krok je důležitý zejména pro ochranu vlastníka před případnými negativními důsledky spojenými s dalším neoprávněným užíváním adresy podnikatelem.

Publikováno: 13. 06. 2025

Kategorie: právo